Informatie, hulp en advies

Hieronder vind je een overzicht van verschillende instanties die je kunnen helpen bij vragen over wonen, zorg, welzijn en voorzieningen. Of die jouw belang kunnen behartigen.

Cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning is onafhankelijke ondersteuning aan inwoners. Dat kan via informatie, advies of algemene ondersteuning. Het doel is:

  • Dat je jezelf goed kunt redden en mee kunt doen aan de samenleving. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door onderwijs, hulp van de buren of vrijwilligers, mantelzorg of een voorziening van de gemeente
  • Dat je het gevoel hebt dat er daadwerkelijk iemand naast je staat bij een vraag om ondersteuning aan de gemeente

Wil je graag ondersteund worden bij een vraag om hulp of een voorziening van de gemeente? Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Ondersteuning door een medewerker van MEE
  • Ondersteuning door een vrijwilliger van Ouderen Samen
  • Ondersteuning door Stichting Door&Voor
  • Ondersteuning door een cliëntondersteuner van de Katholieke Bond voor Ouderen
  • Ondersteuning via je vakbond, bijvoorbeeld het CNV

Je hoeft nooit te betalen voor cliëntondersteuning.

Kies de cliëntondersteuning die het beste bij je past

Wie? Wat houdt de cliëntondersteuning in? Contact

MEE: cliëntondersteuning

als je een beperking of 

chronische ziekte hebt

Verduidelijken van de gevolgen van het leven met een beperking

Versterken van je mogelijkheden en netwerk

Via Wegwijs+

073 - 658 07 50

Cliëntondersteuning voor
ouderen (55+) en mantelzorgers
door vrijwillige ouderenadviseurs

Men komt bij je thuis om de vraag duidelijk te krijgen

Je krijgt informatie en advies

Men kan je ondersteunen bij je gesprek met Wegwijs+

Vrijwillige ouderen-

adviseurs

073 - 656 53 50

Cliëntondersteuning vanuit de Katholieke Bond voor
Ouderen

Informatie over regels en procedures

Ondersteuning als je een gesprek hebt met Wegwijs+

Jozef Kok

06 - 49678564

jozef.kok@planet.nl

Belangenbehartiging, advies

Ombudsman

Ben je het niet eens met Wegwijs+? Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde voorziening niet krijgt? De ombudsman komt op voor belangen van senioren in hun contact met overheden en instanties. Deze kan je ondersteunen bij bezwaar- en beroepsprocedures. Je kunt contact opnemen met waarnemend ombudsman Ben Brands op telefoonnummer 06 - 13 896 981. Kijk ook op www.soov.nl.


Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon Ria de Die biedt ondersteuning als je contact met Wegwijs+ niet goed verloopt. Zij probeert het vertrouwen en de verbinding tussen de partijen zoveel mogelijk te herstellen. Je kunt haar bereiken op 06 - 19 975 205.


Vertrouwenspersoon tot 18 jaar

Bij de vertrouwenspersoon voor jongeren tot 18 jaar kun je terecht als je in vertrouwen met iemand wilt praten. Neem contact op met Eveline Monteire via emonteiro@zorgbelang-brabant.nl.


Ouderenadviseurs

De vrijwillige ouderenadviseurs van Ouderen Samen zijn op de hoogte van allerlei regelingen, voorzieningen en diensten. Je kunt bij hen terecht voor een onafhankelijk advies op het gebied van wonen, welzijn, vervoer, Wmo en geldzaken. Ben je ouder dan 55 jaar en woon je in Vught of Cromvoirt? Neem contact op voor een adviesgesprek bij je thuis via 073 - 656 53 50 of mail naar info@ouderensamen.nl.


Vrijwillige Coaches

De Vrijwillige Coaches van Welzijn Vught helpen je met alledaagse dingen. Situaties waarin je even geen grip hebt op het huishouden. Of een sociaal leven dat op slot lijkt te zitten. Samen met een vrijwillige coach maak je een plan en de coach helpt je om de eerste stappen te zetten. Heb je vragen of wil je je aanmelden? Neem dan contact op met Welzijn Vught op: 073 - 656 53 50 of e-mail: info@welzijnvught.nl 


Katholieke bond voor Ouderen

De Katholieke Bond voor Ouderen (KBO) behartigt de belangen van ouderen. Zo biedt de bond ondersteuning bij je contacten met Wegwijs+. Je kunt bij de bond ook terecht voor meer informatie over bijvoorbeeld de Wet maatschappelijke ondersteuning. Kijk voor meer informatie op de website van de KBO Vught.

Daarnaast biedt de bond allerlei activiteiten voor ouderen, gericht op zelfstandigheid, zelfredzaamheid en saamhorigheid. 


Dorpsondersteuners Cromvoirt

Henriette Schuurmans en Margreet van Mensvoort zijn de dorpsondersteuners van Cromvoirt. Ze geven antwoorden op vragen van inwoners, gaan op zoek naar hulp en brengen zorgvraag en -aanbod bij elkaar. 

Je kunt de dorpsondersteuners gewoon aanspreken met je zorgen, vragen of signalen. 


Vakbonden

Ben je lid van de vakbond? Je kunt daar terecht voor informatie en advies. Bijvoorbeeld als je kopzorgen hebt over werkdruk, je veiligheid of beroepsziekten.

  • Word je gepest? Of wordt een collega gepest? De FNV heeft een vertrouwenstelefoon, die je op werkdagen van 19.00 tot 21.30 uur kunt bellen
  • Het CNV heeft een speciale wegwijzer voor ouderen. Hier kun je terecht met al je vragen over inkomen, wonen, gezondheid en vervoer 
  • Als lid van de FNV kun je ook gebruik maken van onder meer juridisch adies, loopbaanadvies, aanvullende rechtsbijstand en een voordelige zorgverzekering
  • Je kunt als FNV-lid ook gebruik maken van de belastingservice. Een deskundige vrijwilliger kan je helpen bij de belastingaangifte en het aanvragen van toeslagen. Ook de CNV biedt deze service